N-VA werkt mee aan herwaardering van Bierbeekse trage wegen

Op 10 juni 2013

Trage wegen zijn niet verharde buurtwegen, kerkwegjes en veldwegjes.  Jammer genoeg zijn vooral in de nattere seizoenen deze wegen niet in goede staat. N-VA boog zich over de bestaande inventarissen per gemeente, en leidde hieruit enkele concrete voorstellen af.

'Het is vooral de bedoeling om de trage wegen die zowel in een functionele als in een recreatieve context van nut zijn eerst aan te pakken', zegt Herman Van Autgaerden, gemeenteraadslid van N-VA.  'Deze trage wegen kunnen een alternatief bieden voor soms minder aangename gedeeltes van wandelwegen, kunnen bestaande routes verbinden of uitbreiden en er kunnen ook nieuwe wandelroutes door ontstaan.'

N-VA wil dat de wegen goed onderhouden worden en wil hiervoor een soort 'peterschap' in het leven roepen.  N-VA zou alvast het peterschap over Voetweg nr 93 op zich nemen, dit is de Kalverweg aan de kerk van Bierbeek.  'Mochten gepensioneerde mensen met groene vingers elk het peterschap over een trage weg op zich nemen, dan hadden we meteen een proper en goed onderhouden trage wegen netwerk in onze gemeente', zegt Herman Van Autgaerden.

'Maar we willen nog verder gaan dan onderhoud alleen.  Met de hulp van de gemeente kunnen bepaalde stukken verhard worden met dolomiet of houtsnippers, er kunnen rustbanken geplaatst worden, er kan hier aan daar beperkt verlichting geplaatst worden, en dit alles met respect voor het bestaande landschap', zegt N-VA-voorzitter Jan De Bouw.

Cil Cuypers, schepen van mobiliteit en Jan Van Der Velpen, schepen van milieu, vinden het voorstel van N-VA de moeite om dieper op in te gaan en breder te bekijken. 'De naamborden zijn reeds besteld bij de provincie en we zijn met deze materie al een tijdje bezig', zegt Cil Cuypers.  'Maar alle opbouwende voorstellen zijn dan ook meer dan welkom.'

Zaterdag staken de N-VA-leden al meteen de handen uit de mouwen in de Kalverweg.  Ze ruimden er afval en plaatsen het naambordje.