N-VA Bierbeek Tegen Kinderarmoede

Op 11 februari 2017

Hoewel ons land tot de rijkste ter wereld behoort, leven ook bij ons nog altijd kinderen in armoede.

De Bierbeekse N-VA-mandatarissen zetten de problematiek  van kansarme kinderen regelmatig op de politieke agenda. Zo werd op de gemeenteraad van november 2016, op initiatief van de N-VA-fractie, de verklaring van burgemeesters tegen armoede ondertekend. Hierin staat letterlijk:

“De ondertekenende burgemeesters verbinden zich ertoe om belemmeringen zoals kosten, toegang en culturele verschillen op te heffen om zo ervoor te zorgen dat alle kinderen kunnen deelnemen aan spel, recreatie, sport en culturele activiteiten; “

De N-VA dringt herhaaldelijk aan in gemeente- en OCMW-raad, maar de meerderheidspartijen CD&V, SP-A en Groen weigeren telkens weer de gemeentelijke subsidie van 100 euro per kind en per jaar op te trekken.  Het gemiddelde inschrijvingsgeld voor een sport- of jeugdvereniging ligt immers  soms vele malen hoger. Concreet stelt N-VA Bierbeek voor om voor deze groep kinderen het volledige inschrijvingsgeld voor één sportvereniging te betalen.

De N-VA –fracties zullen blijven aandringen om deze onrechtvaardige drempel weg te halen en zo alle kinderen dezelfde kansen te geven.  Ook in de andere domeinen zal de N-VA er blijvend op hameren om subsidies in de eerste plaats voor kansarmen voor te behouden.