"7 miljoen aan gebroken beloftes.": onze interventie op de gemeenteraad van 6 december

Op 7 december 2018
arnaudrecko-intereventie612

Geachte burgemeester,

Laat me beginnen met een overzicht te geven van de cijfers:

Op 7 december 2017 kregen wij op de gemeenteraad te horen dat er voor 8.166.418, 91 euro zou geinvesteerd worden  in Bierbeek: 3,1 miljoen daarvan in het prioritaire beleid en 5 miljoen in het overige beleid. In juni van dit jaar werd dat na de 1e budgetwijziging het genereuze 10.232.522,67.

Nu, exact 1 jaar min een dag later, horen wij dat het slechts 3.041.692,22 euro zal worden. En dat met nog enkele dagen te gaan in 2018. Dat is geen derde van wat er beloofd was.

7 miljoen aan gebroken beloftes

Dat is voor meer dan 7 miljoen euro aan gebroken beloftes! Op minder dan 6 maanden tijd is de realiteit in ons dorp zodanig veranderd dat er van de oorspronkelijke 10 miljjoen aan geplande investeringen nog maar 3 miljoen overblijft.

Helaas is dit voor ons niets nieuws. De afgelopen jaren is wel vaker deze methode gebruikt: de doorschuifbegroting. De begroting wordt opgepompt met niet-realistische beloftes die daarna doorgeschoven worden naar het volgende jaar waarbij er nog meer beloftes gemaakt worden.

Het is een methode waartegen wij als N-VA al vaker geprotesteerd hebben en waartegen wij blijven protesteren. Een begroting is een beleidsinstrument bij uitstek of zou dat toch moeten zijn. Daarin staat wat het bestuur zal uitvoeren het komende jaar en waarmee wij, vanuit de oppositie, uw beleid kunnen controleren.

Plannen kunnen veranderen. Maar als 70% niet gerealiseerd wordt dan loopt er iets grondig fout.

Transparantie

Op het debat van 15 september stelde u dat  de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties uw toekomstige beleid zullen inspireren.

Staat u mij toe om u dan te wijzen op SDG 16: Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten. Deze doelstelling heeft 10 subdoelstellingen. Subdoelstelling 16.6 gaat over doeltreffende, verantwoordelijke en transparante instellingen ontwikkelen op alle niveaus. De manier waarop er omgegaan wordt met de begroting van deze gemeente en de manier waarop over gecommuniceerd wordt via de verschillende begrotingswijzigingen is volgens ons alles behalve verantwoordelijk en transparant.

Het wordt hoog tijd dat wij een realistische begroting voorgeschoteld krijgen waardoor wij als oppositiepartijen het gevoerde beleid kunnen controleren. Het wordt tijd voor transparantie en een realistische begroting.