ANPR-camera's: onze onthouding

Op 7 juni 2019
tussenkomst van Betty Dupont op de gemeenteraad, ivm ANPR camera's

De N-VA fractie heeft gemengde gevoelens rond het ANPR verhaal. Het is alleszins duidelijk dat er weinig draagvlak is bij een groot deel van de inwoners. De gebrekkige communicatie van vorig jaar heeft daar niet aan geholpen.

De gemeenteraad heeft einde juni 2018 een principiële goedkeuring gegeven aan het ANPR project voor Korbeek-Lo Noord. De N-VA fractie heeft er bij die gelegenheid al op aangedrongen om tijdig te starten met de uitwerking van het voorstel zodanig dat de “opwarmingsperiode” achter de rug zou zijn wanneer de werken aan de Ganzendries starten. Bijna een jaar later ligt er dan eindelijk een concreet voorstel op tafel. Er zijn allerlei redenen aangehaald. Zoals het vele werk dat dit meebrengt, wat dus serieus onderschat is geweest. Ook de verkiezingen van mei dit jaar zouden roet in het eten gegooid hebben, nochtans was die timing perfect gekend en lijkt het een zwak excuus. Het feit dat de gemeente er 6 maanden over gedaan heeft om een mobiliteitsambtenaar aan te werven, lijkt ons een veel groter probleem geweest te zijn. Ondertussen zijn we begin juni 2019 en moet de hele communicatiecampagne nog opgestart worden. Een informatievergadering is aangekondigd einde juni. Dat is net voor de start van de vakantie. En dus moeten de inwoners van Bierbeek (en de andere gemeenten) in volle vakantieperiode een vergunning aanvragen. Maar het is evengoed vakantieperiode voor de personeelsleden die instaan voor de administratieve verwerking van de vergunningsaanvragen. En laat ons dan hopen dat de applicatie niet oververhit geraakt. N-VA Bierbeek zal met argusogen de communicatiecampagne volgen. Het is al enkele malen gebleken dat een goede communicatie niet de sterkste kant is van dit bestuur. In deze is een duidelijke en transparante communicatie nu net essentieel.

Met wat voorligt, blijft de N-VA fractie toch wat op zijn honger zitten. De volledige focus ligt op de werken aan de Ganzendries. Men kan zich afvragen waar het project zonder de druk van deze werken zou gestaan hebben. Er wordt dan ook volledig, eenzijdig gefocust op het filteren van de doorgang. In de princiepsbeslissing was er sprake van camera’s – meervoud en werd expliciet aangegeven dat er ook moest ingezet worden op snelheidscontrole en criminaliteitsbestrijding. Met één camera wordt dit erg moeilijk, zeg maar onmogelijk. Er is ook geen enkele visie hierover ontwikkeld door het bestuur. De N-VA fractie blijft vragende partij naar een meer compleet plan dat ook getuigt van een langetermijnvisie. Wij gaan ons dus onthouden bij de voorliggende beslissingen.

We hebben nog volgende opmerkingen bij de voorliggende documenten:

- In de ontwerpbeslissing mbt het reglement wordt aangegeven dat er overleg moet komen met de  buurgemeenten, we mogen hopen dat er ook met de inwoners overleg zal zijn

- Het doel moet sowieso zijn om tot een structurele oplossing te komen. De Ganzendries/Pellenbergstraat is een lokale verbindingsweg type I. Ik lees hierover dat deze wegen ook geen verbindingsfunctie op bovenlokaal niveau hebben. Het lijkt dus niet erg fair om op termijn weer alle verkeer hierover te sturen. Dit sluit ook aan bij het gevoel dat leeft bij heel wat mensen: er wordt een privé straat gemaakt. Ook al gaat het maar over telkens 2 uren in de ochtend- en avondspits. Maar nog eens: de communicatie van 2018 heeft dit beeld gecreëerd. De vraag wordt ook gesteld of dit een precedent wordt voor andere straten? In de Pastoriestraat bijvoorbeeld staat alles stil tijdens de namiddagspits. Maar waar eindigt het dan?

- We blijven het aberant vinden dat bijv. nutsbedrijven, OCMW diensten een vergunning moeten vragen.

- Kan er niet in een mailing voorzien worden met een maximaal pre-filled aanvraagformulier voor de inwoners van de straten in de perimeter? Niet iedereen kan/wil online werken.

- Ook de inwoners van de andere betrokken gemeenten moeten desgevallend naar het gemeentehuis van Bierbeek. Is er voldoende capaciteit voorzien om de aanvragen op te vangen? Is er zicht op de communicatie in deze gemeenten?

- In artikel 3 van het reglement worden definities opgenomen. Er zijn er wel bij die niet voorkomen in het reglement: aanvraagformulier, mindermobielencentrale, systeembeheerder.

- Een inwoner wordt gedefinieerd als een persoon gedomicilieerd op een adres. Hoe zit het met mensen met een adres in Bierbeek als tweede residentie?

- Volgens art. 10 treedt het reglement in werking vanaf 01/09/2019. Wat betekent dit concreet? Treedt de camera in werking vanaf die datum? Of is er tot dan een tolerantieperiode, dus zonder beboeting?

Betty Dupont

Gemeenteraadslid Bierbeek