Bierbeekse politici scharen zich achter kippenstal

Op 3 februari 2017

BIERBEEK - http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170201_02707667

Bierbeekse politici scharen zich de jongste dagen achter de bouw van een biologische kippenstal langs de Rijsmortelstraat in Lovenjoel.

De politici doen dat nadat bekend raakte dat Natuurpunt de vergunning voor die stal heeft aangevochten bij de Raad van State. De discussie rond de kippenstal duurt nu al bijna twee jaar. De vergunningsaanvraag van landbouwers Maarten en Vincent Van Schoonbeek werd in eerste instantie nog afgekeurd door de gemeente. De provincie vergunde de stal wel onder een aantal voorwaarden. Toch wordt de vergunning nu opnieuw aangevochten door Natuurpunt en een buur. De broers vragen zich samen met de Boerenbond nu af of er nog wel geboerd mag worden in Bierbeek. “Absoluut wel”, zegt N-VA-raadslid Arnaud Recko. “Ongeacht of het gaat om traditionele landbouw, fruitbedrijven, biologische landbouw of CSA-projecten, voor de N-VA is er nu en in de toekomst steeds ruimte voor landbouw. De N-VA-fractie riep in de gemeenteraad trouwens al meermaals op om de landbouwsector in onze gemeente met krachtdadig beleid te ondersteunen. Daar blijven we ook nu voor ijveren.”

Open-VLD-raadslid Hans-Kristof Careme uitte zich op de sociale media al uiterst positief tegenover de komst van de kippenstal en ook het gemeentebestuur staat niet langer negatief tegenover de bouw. “Ik begrijp de standpunten van zowel de landbouwers als Natuurpunt”, zegt burgemeester Johan Vanhulst (CD&V). “In de voorwaarden die de provincie oplegde, konden wij ons eerder ook al vinden.”