Realisatie veilig fietspad Hoegaardsesteenweg wordt voortgezet met extra maatregelen voor de aanwezige dassenfamilie.

Op 5 maart 2020

Project Fietspaden Opvelp-Honsem-Meldert wordt verdergezet.

Vorige week werden de werken opgestart aan de Hoegaardsesteenweg in Opvelp voor de aanlag van afgelegen fietspaden. Echter niet voor lang. De werken werden stilgelegd, luidde het in de media vanuit burgemeester Taverniers (CD&V) van Hoegaarden. Zogezegd na de actie van omwonenden. Dit klopte dus niet en is 'fake news'.

Na de ontdekking van een nieuwe dassenburcht heeft de VLM zelf gevraagd aan de aannemer om tijdelijk al te starten op een andere plaats zodat er, na contact met het departement leefmilieu van Zuhal Demir (N-VA), voldoende onderzoek kon verricht worden, alsook een plaatsbezoek op 25 februari laatsleden.

Afgelopen dinsdag zaten de gemeenten, de betrokken instanties en het kabinet Omgeving samen  voor een overlegvergadering. De historiek van dit dossier werd voor alle partners verduidelijkt, nieuwe elementen en suggesties werden in alle sereniteit in overweging genomen. Door de gemeente en de deskundigen van de diensten Vlaamse Landmaatschappij (VLM), Agentschap Natuur en Bos (ANB), Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) en de provincie Vlaams-Brabant werden de keuzes uit het verleden bevestigd. Ook de leefomgeving van de das in de buurt blijkt niet in gevaar te komen. Samen werd vastgesteld dat de werken op de Hoegaardsesteenweg in de gemeente Bierbeek kunnen verdergezet worden.

Betty Dupont (N-VA), gemeenteraadslid reageert tevreden: “Fietsers en dan vooral schoolgaande jeugd zullen veiliger kunnen bewegen langs deze weg in harmonie met de natuur en dieren. We hadden eerder op de gemeenteraad al het voorstel van wildspiegels gebracht, we zijn dan ook blij dat de gemeente dit idee nu wil overnemen om het zowel voor de dieren als voor de weggebruikers veilig te houden.”