U bent hier
Waar is de ambitie? Onze mening over de Bierbeekse beleidsverklaring
Onze mening over de beleidsverklaring van het Bierbeekse gemeentebestuur.
Bierbeek, 31 januari 2019
Het was niet eenvoudig om een beleidsverklaring van 17 pagina’s op een kleine week te doorgronden. Er is een gelaagd document aan ons voorgeschoteld waar wij onze tanden in mochten zetten. Dat hebben wij met smaak en veel plezier gedaan. Wij maken u vanavond dan ook graag deelgenoot van onze bevindingen.
Een eerste punt waar wij het met u over willen hebben is veiligheid. Voor ons was dit een van de kernpunten uit de afgelopen verkiezingen.
Onze gemeente kreunt onder een inbrakenplaag die momenteel een triest hoogtepunt kent. De afgelopen dagen werd dat voor verschillende inwoners in Korbeek-Lo en Opvelp weer pijnlijk duidelijk toen ze thuiskwamen in een huis dat ongewenst bezoek had gekregen. Wij koesterden de hoop dat veiligheid dan ook voldoende aandacht zou krijgen in deze beleidsverklaring.
Helaas was het doorlezen tot de voorlaatste pagina eer we aan het hoofdstuk veiligheid kwamen. We hopen, en samen met ons de inwoners van onze gemeente die de laatste jaren het slachtoffer zijn geworden van criminelen, dat dit niet een voorbode is van het beleid dat gevoerd zal worden. Onze gemeente heeft echt nood aan een meer doorgedreven veiligheidsbeleid.
U wil de functie van wijkagent herwaarderen en terug zichtbaar maken in de straat. Dat is goed begin. Maar het is niet genoeg.
Wat volgens ons ontbreekt zijn meer investeringen in ons veiligheidsbeleid door een 2e interventieploeg te creëren in onze politiezone. De kosten hiervan worden verdeeld over 4 kapitaalkrachtige gemeenten die dat zeker kunnen dragen.
In het hoofdstuk over veiligheid staat dat de strijd tegen vandalisme, sluikstorten en ander sociaal onaanvaardbaar gedrag prioritair is. Welnu, voor ons zou dat de strijd tegen inbrekers dat moeten zijn, samen met de verdere actieve promotie van de buurtinformatienetwerken zodat deze de gehele gemeente kunnen afdekken.
Er staan veel voornemens in deze tekst, weinigen zijn echter uitgewerkt. Het is in de tekst zoeken naar concrete actieplannen, timings, doelstellingen en Kpi’s. U schrijft dat u gaat voor een nieuw élan, met nieuwe beleidslijnen. Daar bleven wij toch een beetje op onze honger zitten. We lezen een opsomming van beloftes waarvan er al een heel aantal gekend waren uit de afgelopen periode. Er staan bij het hoofdstuk over mobiliteit enkele straten opgenoemd, maar dat zijn projecten die reeds bekend en gepland waren.
Voor de concrete invulling zal het wellicht wachten zijn tot de nieuwe BBC-cyclus en meerjarenbegroting. Wij kijken dan ook vol ongeduld uit naar het moment dat jullie met deze concrete plannen komen.
In het stuk over moderne infrastructuur en publieke gebouwen staat dat er ingezet zal worden op correcte uitvoeringstermijnen en dat er gewerkt zal worden met vertragingsboetes. Wij staan achter dat idee. Wij stellen voor dat u het moderne management adagium “leading by example” indachtig, ze ook aan uw eigen planning oplegt en dat we begrotingen krijgen die een instrument worden waarop we kunnen sturen in de plaats van de doorschuifbegrotingen van de afgelopen jaren.
We gaan niet alle punten waar we het wel of niet mee eens zijn opsommen in deze tekst. Daarvoor verwijzen we graag naar ons oppositiewerk van de komende jaren. Wij kijken uit naar een constructieve samenwerking en hopen in de gemeenteraadcommissies beleid de kans te krijgen om voorstellen uit te werken, bij te sturen en te realiseren.
Wij willen hier toch enkele belangrijke punten aanhalen.
Een eerste is de relatie met het gemeente- en OCMW-personeel tijdens de komende jaren. We lezen in de tekst “ Wij houden rekening met de verwachtingen van het OCMW- en gemeentepersoneel in deze nieuwe situatie, maar stellen de dienstverlening naar de burger centraal.”
Waar wij ons zorgen over maken is dat woordje: maar. Dat woord heeft de vervelende eigenschap alles wat ervoor staat in de zin te ontkrachten. En dat is niet ok wat ons betreft.
Je kan de inwoners van onze gemeente slechts centraal stellen door het werk van het personeel. Volgens ons kan enkel door ook het gemeente- en OCMW-personeel centraal te stellen in het beleid een dienstverlening gebracht worden naar de burger waarin deze laatste centraal staat.
De inkanteling van het OCMW in de gemeente heeft een impact op alle personeelsleden.
Voor iedereen is er wel iets veranderd. Dat proces is zeer ingrijpend en moet zorgvuldig begeleid worden. En net daar lezen we zeer weinig over in deze verklaring. Sterker nog, boven het stuk over het personeelsbeleid staat het SDG-icoontje 5 voor gendergelijkheid en het icoontje van SDG 16 vrede, justitie en sterke publieke diensten. Maar het icoontje van SDG 8 waardig werk ontbreekt. En dat vinden we toch een gemiste kans.
Qua ruimtelijke ordening en woonbeleid vragen we ons af of een beeldkwaliteitsplan wel een voldoende sterk instrument is om de eigenheid van onze dorpen te bewaren. Wij stellen hier voor om de identiteit van onze dorpen vast te leggen. Dat gaat verder dan enkel het vastleggen van hoe ze er uit zien. Het gaat ook over waar we naar toe willen de komende jaren. Niet enkel qua uitzicht, maar ook met werkgelegenheid, landbouw, plekken voor jeugd, sport en winkels en ondernemers wordt daarbij best rekening gehouden volgens ons.
Bij het bepalen van de identiteit moet men durven vooruitkijken en ambities uitspreken: behouden we werkgelegenheid in ons dorp? Gaan we zelf voor projectontwikkelaar spelen zoals beschreven in het stuk over sociaal woonbeleid of laten we dat toch maar beter aan de professionals over?
Mobiliteit krijgt veel aandacht in het document. Dat het STOP-principe gehanteerd zal worden, bekijken we afwachtend positief. De afstanden in Bierbeek zijn evenwel zo groot en het openbaar vervoer zo minimaal beschikbaar dat er voldoende ruimte moet blijven voor mensen die hun auto nodig hebben. Gelukkig kunnen we ook lezen dat jullie flink jullie best zullen doen om het openbaar vervoer te behouden en zelfs uit te breiden met de missing links naar het station van Vertrijk. Zullen de mensen in Opvelp ook in het weekend de bus kunnen nemen naar Leuven? We hopen het. We vragen ons ook af waarom enkel een treinhalte in Lovenjoel wordt gepromoot en niet in Korbeek-Lo.
Het klimaat krijgt veel aandacht in deze beleidsverklaring. En terecht. We lezen dat het klimaatbeleidsplan ambitieuzer zal worden na 2020. Waarom nog 2 jaar wachten? Waarom beginnen jullie niet meteen? Verschillenden bewindslieden liepen mee in klimaatmarsen. Waarom dan nog 2 jaar wachten tot na 2020 om de ambitie hoger te leggen. Als je de warmtekaart van het gemeentehuis bekijkt, kan je zien dat het eerste gedeelte van het gemeentehuis oranje tot roodgekleurd is. Hoog tijd dus om het nieuwe gemeentehuis wat beter te isoleren. We vernoemden het al eerder: Leading by example.
Ambitie. Het is misschien wel het meest fundamentele punt van kritiek op het hele document: het mag of beter nog, het moet ambitieuzer. Veel ambitieuzer wat ons betreft.
Zeker wat de jonge Bierbekenaren betreft. Dat er gedacht wordt aan een vrijetijdspas die kinderen die het nodig hebben zal helpen te kunnen sporten of lid te worden van een jeugdbeweging is al een goede start. Talm niet te lang met de invoering daarvan a.u.b.
Verlaag de drempels zodat iedereen mee kan. Dan ben je pas bezig met SGD 11: Duurzame steden en gemeenschappen. Het gemeentelijk onderwijs heeft de afgelopen jaren een flinke dreun gehad. We lezen dat het verbeterplan “bestendigd” zal worden. Voor ons is dat niet genoeg. De ambitie moet voor ons ook hier hoger.
We zouden graag zien dat de gemeenteschool terug een bruisende school wordt met kwaliteit én zorg hoog in het vaandel. Ook op het vlak van cultuur, economie, sport en jongerenwerking mag het ambitieuzer wat ons betreft.
Wij komen bij het laatste punt van ons betoog: het mag ook ambitieuzer op het vlak van intergemeentelijke samenwerking. We lezen dat de nieuwe ploeg geen voorstander is van verplichte fusies en open staat voor gesprekken. Het is onze overtuiging dat we ook hier ambitie moeten tonen en de komende jaren actief op zoek moeten gaan naar mogelijke synergiën met gemeentes met eenzelfde bestuurscultuur als de onze.
Als we niet proactief hierin gaan handelen zullen we op den duur ofwel opgeslokt worden tegen onze zin door het grote Leuven of, erger nog, verscheurd en verdeeld worden over verschillende nieuwe gemeentes. En dan blijft er van onze identiteit niets meer over.
Als besluit nog dit: U heeft rekening gehouden met de inbreng van de programma’s van de verschillende partijen. U heeft hieruit ideeën overgenomen, wat wij zeker appreciëren. Toch blijven wij op onze honger zitten wat betreft de concrete invulling betreft. Zeker omdat de nieuwe ploeg een verderzetting is van de oude ploeg. We hadden ons klaar gezet voor een complex en gedurfd gerecht, maar wij blijven een beetje op onze honger zitten.
Dat opent wat ons betreft ook mogelijkheden. Wij zullen onze rol als oppositiepartij de komende jaren volop spelen en bieden aan om constructief mee te denken met de meerderheid. Het is echter aan de het college van burgemeester en schepenen om leiderschap te tonen en onze uitgestoken hand aan te nemen. Dan pas komen we tot een echt duurzaam beleid en vullen we samen SDG 17 in: Partnerschappen sluiten om de overige 16 duurzame doelstellingen te bereiken.