U bent hier
N-VA werkt mee aan herwaardering van de Bierbeekse trage wegen
Bierbeek heeft ongeveer 400 buurtwegen, kerk- en veldwegjes die van onschatbare waarde zijn voor het landschap, voor het behoud van ons erfgoed en voor een veiliger verkeer voor fietsers en voetgangers. Al deze wegjes opnieuw openstellen en onderhouden is een onbegonnen werk; er zullen keuzes moeten gemaakt worden. Het gemeentebestuur zal zich er ook moeten toe verbinden om de uiteindelijke weerhouden routes permanent toegankelijk te houden. N-VA Bierbeek heeft alvast een voorzet gegeven. Wij hebben aanbevelingen gemaakt voor een beter onderhoud, een specifieke bewegwijzering en de uitrusting van een aantal trage wegen in elke deelgemeente. Deze voorstellen hebben we aan het schepencollege overhandigd. In de hoop dat er op korte termijn ook effectief iets mee zal gebeuren.
1. Eerste stap: inventarisatie
Ruim zes jaar inventarisatie van de zgn. trage wegen (niet verharde buurtwegen, kerkwegjes, veldwegjes, enz.) heeft geleid tot een indrukwekkende inventaris van om en bij de 400 trage wegen in Bierbeek. De inventaris is geen werk van professionelen en vertoont hierdoor toch wel wat hiaten, onnauwkeurigheden en fouten. Het is vanzelfsprekend ook een momentopname.
2. Tweede stap: lijst van prioriteiten opstellen
De inventaris moet nu aangegrepen worden om een lijst van prioritaire trage wegen op te stellen die zowel in een functionele als in een recreatieve context van nut kunnen zijn. Een gemeentelijk plan voor lokaal toerisme en ontsluiting van het Bierbeekse landschap bestaat momenteel niet, maar de bestaande wandelroutes kunnen wel geëvalueerd worden en trage wegen kunnen er ongetwijfeld een meerwaarde voor zijn.
3. Derde stap: onderhoud
De meeste trage wegen zijn onverhard en verkeren in de nattere seizoenen meestal niet in goede staat. Daarom is het aangewezen eerder een beperkt netwerk uit te bouwen, maar dan ook het engagement aan te gaan om dit degelijk te onderhouden, zodat het in alle seizoenen toegankelijk is. Voor de diverse types van trage wegen hebben we in de bundel een aantal concrete suggesties gedaan.
Kort samengevat de voornaamste voorstellen voor wandelwegen:
- bewegwijzering en specifieke straatnaamborden plaatsen, met respect voor topografie en erfgoed (in ere herstellen van oude benamingen) (zie achteraan bundel)
- inschakeling van het Bierbeekse wandelroutenetwerk in het knooppuntennetwerk dat op provinciaal niveau wordt uitgewerkt
4. Vierde stap: exclusiviteiten inbouwen
- weren van gemotoriseerd vervoer op de zgn. trage wegen met uitzondering van landbouwvoertuigen (niet verharde buurtwegen en functionele routes) d.m.v. specifieke maatregelen.
- speciale aandacht voor het onderhoud en de berijdbaarheid van deze routes, zeker tijdens de winterperiode o.a. sneeuwruimen
- exclusieve fietsroutes (Rijsmortelstraat – Merenstraat – Dreefstraat - Poelblokweg) voorzien/uitbreiden van tijd gestuurde openbare verlichting
- gebruik maken van nieuw verkeersbord om zgn. doodlopende wegjes toch toegankelijk te houden voor fietsers en voetgangers
5. N-VA vraagt peterschap over Voetweg nr. 93 en wil het systeem mee promoten.